اخبار

تولید اسباب بازی بومی نیازمند ارتباط مناسب صنعت فرهنگ ها است

تولید اسباب بازی بومی نیازمند ارتباط مناسب صنعت فرهنگ ها است
صمد خطیبی طراح صنعتی شاخه طراحی تعاملی از دانشگاه دلفت هلند حوزه اسباب بازی به فقدان ارتباط بین صنعت و آموزش در تولید کالاهای فرهنگی اشاره کرد و به نقش جشنواره ها در ایجاد این بستر ارتباطی پرداخت.

یک کارشناس حوزه اسباب بازی به فقدان ارتباط بین صنعت و آموزش در تولید کالاهای  فرهنگی اشاره  کرد و به نقش جشنواره  ها در ایجاد این بستر ارتباطی پرداخت.

به گزارش دبیرخانه جایزه فیروزه، صمد خطیبی  طراح صنعتی شاخه طراحی تعاملی از دانشگاه دلفت هلند گفت:« ما با ضعف های بزرگی در حوزه طراحی بازی و اسباب بازی مواجه ایم. در این بررسی است که به لزوم آموزش و پژوهش در این  حوزه پی می  بریم. این ضعف به دلیل زیرساخت های ناکارآمد در آموزش عمومی و تخصصی رخ داده است. با این حال می توان تدابیری را در این راه اندیشید.این راستا لازم است جشنواره ها وجهه پژوهشی دانشگاهی منسجمی پیدا کنند و با مراکز آموزشی در تعامل باشند.»

وی با تمرکز بر طراحی های غیر اصولی در حوزه اسباب بازی ضمن نگرانی از ایده هایی که فاقد کمترین استانداردهای لازم اند، گفت:« در شکل گیری یک کالای بومی و فرهنگی، ایده پردازی مهم است. با قطع تعامل بین فرهنگ و صنعت است که ما شاهد این ضعف ها هستیم. برقرار کردن این تعامل می تواند معیارها و استانداردهای لازم را بازتعریف کند تا ما شاهد طراحی بازی ها و اسباب بازی های استاندارد باشیم. تصورم این است که تعریف پروژه های مشترک یکی از این راهکار هاست تا بدانیم نیازها و داده های ما  و بسترهای فرهنگی  اجتماعی موجود چیست.»

این کارشناس ادامه داد:« اگر اسباب بازی ای را برای منطقه ای خاص طراحی می کنیم باید ویژگی های فرهنگی منطقه را بشناسیم و نحوه ی ورود به آن اجتماع را بدانیم تا طراحی اسباب بازی را از یک اتفاق تزئینی تبدیل به یک محصول کاربردی کنیم.»

داور ششمین دوره جایزه فیروزه ضمن اشاره به نکاتی درمورد آثار رسیده به دبیرخانه به فاصله برخی طرح ها با استانداردهای کمی و کیفی و عدم آشنایی برخی تولیدکنندگان با این اصول اشاره کرد:« یکی از موارد قابل اشاره عدم معرفی درست محصول و بیان کاربردهای آن بود. به طور مثال برخی از دوربین گوشی همراه  برای ارائه ی عکس محصول استفاده کرده بودند. علاوه بر عدم کیفیت این نوع عکس ها، نبود معرفی یک کالا از زوایای مختلف یا  نبود توضیحات منسجم در کاربرگ ها از جمله موارد قابل ذکر است .»

خطیبی  در انتها به نقش موثر جایزه فیروزه در ایجاد راهکارهای ارتباطی بین اجزای این صنعت- فرهنگ اشاره کرد:« جایزه فیروزه این امکان را دارد تا ضمن آشنا کردن تولیدکنندگان بیشتر با پژوهش و آموزش،  خروجی فضای پژوهشی را به محک بگذارد. اعتمادسازی بین  ارکان های مختلف این صنعت طی دوره های گذشته شکل گرفته است و می تواند بیش از پیش باشد . با این رویکرد امیدوارم که دست کم در حوزه بازی و اسباب  بازی بتوانیم طی سال های آتی به استانداردهای مورد نظر برسیم.»

 
۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ۱۲:۴۲

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید