اخبار

نماینده گالری اروسکخانه‌ی ماه‌گنج

جایزه فیروزه دلگرمی فرهنگی برای تولیدکنندگان داخلی است

به بهانه برگزاری پنجمین دوره جایزه فیروزه با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی کالاهای فرهنگی با محوریت فرهنگ ایرانی-اسلامی، پرور قویدل یکی از دست‌اندرکاران اروسکخانه‌ی ماه‌گنج گفت: «برگزاری جایزه فیروزه و رویدادهایی مثل آن که باعث دیده شدن آثار تولیدکنندگان بومی می‌شود، انگیزه‌ای بی‌نظیر و روحیه‌ای مثبت و فوق‌العاده به تولیدکنندگان بومی در شهرها و روستاها ترزیق می‌کند. کمک به هرچه در دسترس‌تر بودن صنایع فرهنگی اقوام باعث می‌شود ظرفیت‌های فرهنگی نقاط مختلف کشور شناسانده شده و کسب‌وکارهای بومی رونق بگیرند

پرور قویدل علاوه بر فعالیت در گالری اروسکخانه ماه‌گنج که عروسک‌ها و صنایع فرهنگی اقوام سراسر کشور را عرضه می‌کند، فعالیت‌های ترویجی دیگری نیز در حوزه کودک و به‌خصوص با محوریت عروسک‌‌ها دارد و هدف خود را معرفی و ترویج فرهنگ ملی میان کودکان و خانواده‌های ایرانی می‌داند. او که برای ترویج کتاب‌خوانی و بلندخوانی قصه‌ها برای کودکان تلاش می‌کند، کالاهای فرهنگی را بهترین وسیله برای احیای فرهنگ ملی و شکل‌گیری هویت فرهنگی در کودکان معرفی می‌کند: «شاید باورتان نشود که بچه‌ها چقدر با آیین‌ها و اقوام کشور خود بیگانه‌اند! تاثیر کالاهای فرهنگی مثل عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها بر شکل‌گیری این شناخت و آگاهی هویتی برای کودکان شگفت‌انگیز است. یک عروسک را در نظر بگیرید. این عروسک لباس دارد، طرز دوخت و جنس مورداستفاده در تولید آن، کفش‌هایش، المان‌های قومی همراه با عروسک، چهره، حالت بدن و اگر به شکل انسان نباشد، اینکه چه حیوانی است، همه و همه گویای گوشه‌ای از ویژگی‌های فرهنگی بخشی از این سرزمین است. مهم‌تر آن‌که پشت سر هر عروسکی قصه‌ای هست و من در رویدادهایی که برای ترویج کتاب‌خوانی و بلندخوانی برای کودکان روستاها و شهرهای مختلف، کودکان مهاجر افغانستانی، کودکان کار یا کودکانی با ویژگی‌های خاص برگزار می‌شود، از این قصه‌ا استفاده می‌کنم. بچه‌ها عروسک را می‌بینند و با ذهن چرایی خود درباره لباس، نام و قصه عروسک سوال می‌پرسند و این سوالات آن‌ها را از هویت خود آگاه می‌کند

قویدل با تاکید روی تاثیر بسزای حمایت از کالاهای فرهنگی داخلی، معرفی این کالاها و مردمی‌تر کردن آن‌ها را حرکتی ارزشمند خواند و جایزه فیروزه را رویدادی مهم برای فرهنگسازی و دلگرم کردن تولیدکنندگان داخلی ارزیابی کرد. قویدل پیشنهاد داد چنین رویدادهایی و به‌ویژه نمایشگاه‌ها همزمان با مناسبت‌ها و آیین‌های ایرانی-اسلامی برگزار شود تا مردم انگیزه‌ی بیشتری برای تهیه این کالاهای فرهنگی داشته باشند: «در میان عروسک‌هایی که تولیدکنندگان از دل اقوام مختلف به دست ما می‌رسانند، تعداد قابل‌توجهی تاریخچه‌ی مناسبتی و فصلی دارند. بسیاری از عروسک‌های نوروزی یا عروسک‌های پیش‌بهاری شامل عروسک‌های باران‌خواهی و آیینی از دیرباز در روزهای پایانی زمستان تولید شده و دوباره سر سفره هفت‌سین یا در مزرعه و خانه و... به میان خانواده‌ها می‌آیند. خوب است حالا که رسم عیدی دادن به بچه‌ها و بزرگترها زنده است، این عیدی‌ها از میان همین کالاهای فرهنگی انتخاب شوند

او با اشاره به انگیزه‌بخش بودن استقبال از صنایع فرهنگی اقوام، به تجربه خود در حوزه عروسک‌ها اشاره کرد: «وقتی در گالری عروسکی را می‌فروشیم و به‌ویژه اگر یک توریست این عروسک را تهیه کند، حتما عکسی از خریدار و عروسکش تهیه کرده و برای تولیدکننده بومی می‌فرستیم. بارها پیش آمده که وقتی به این تولیدکننده‌ها در شهر و روستایشان سر می‌زنیم، آن عکس‌ها را قاب‌شده روی دیوار خانه یا کارگاهشان دیده‌ایم. این نشان می‌دهد چه انرژی بی‌نظیری پشت استقبال از دست‌آفریده‌های آنهاست. به همین خاطر بسیار مهم است که تولیدکنندگان خود در نمایشگاه‌ها و چنین رویدادهایی حضور داشته باشند و استقبال از آثارشان را ببینند تا انگیزه‌ای دوچندان پیدا کنند

این فعال حوزه کودک در پایان نقش مهم اطلاع‌رسانی درمورد جایزه‌هایی مثل جایزه فیروزه را یادآور شد و خاطرنشان کرد چنین اطلاع‌رسانی‌هایی علاوه بر دلگرم کردن تولیدکننده، به آگاهی عمومی منجر می‌شود. او درباره تولید عروسک یا هر نوع کالای فرهنگی با موضوع حیوانات در حال انقراض ایران سخن گفت و چنین محصولاتی را ابزار مهمی برای توسعه آگاهی عمومی و شناخت هویت ملی دانست.

پنجمین دوره جایزه فیروزه به رسم سال‌های گذشته اواسط زمستان امسال به معرفی تولیدکنندگان برگزیده کالاهای فرهنگی داخلی می‌پردازد و پس از آن نمایشگاهی با رویکرد حمایت از این کالاها برگزار خواهد شد.

۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۵:۲۵

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید