• اهداف جشنواره

مقام معظم رهبری: " شما وقتی که جنس داخلی مصرف می کنید ثروت ملی را افزایش می دهید."

ریاست محترم جمهوری: " امیدوارم استفاده از کالاهای تولید داخلی به فرهنگ جامعه تبدیل شود."

مقدمه
تامل در سیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگ و اقتصاد موید این امر است که این دو مقوله آنچنان در هم تنیده و جدایی ناپذیر هستند که اگر ادعا کنیم این دو به مثابه تار و پود تشکیل دهنده هویت جامعه ایرانی-اسلامی و نیروی پیش برنده جامعه هستند سخن گزافی نگفته ایم. از این رو، نگاه ویژه به مسائل فرهنگی با رویکرد اقتصادی (اقتصاد فرهنگ) و دمیدن روح فرهنگی به مسائل اقتصادی (فرهنگ اقتصاد) همواره از اقتضائات تحقق اهداف راهبردی کشورمان بوده است. با نگاهی گذرا به نام گذاری سال های مختلف از سوی مقام معظم رهبری به وضوح می توان دریافت که اهتمام همزمان و حداکثری به مسائل فرهنگی و اقتصادی از منویات و موکدات ایشان در دو دهه اخیر بوده است، که این خود موید مسوولیت خطیر دستگاه های فرهنگی و اقتصادی نظام در برنامه ریزی بهینه به منظور تحقق شعار های سال است که به نوعی چراغ هدایت کننده و نقشه راه اقدامات سالیانه مسوولین و متولیان امر است.
کالاهای فرهنگی را می‌توان کالاهای مصرفی‌ای تعریف کرد که ایده‌ها، نمادها و شیوه‌های زندگی را منتقل می‌کنند. آنها اطلاعاتی دربارۀ هویت و فرهنگ ارائه می‌دهند و بر ساخت هویت افراد نقش دارند و بر فعالیت‌های فرهنگی تأثیر می‌گذارند.
در دو یا سه دهۀ اخیر، انتشار جهانی کالاهای فرهنگی رشد بسیاری کرده است و این مسئولیت ما را در الگوسازی و ارائه محصولات با رویکرد سرگرمی و نوشت افزار برای مخاطب کودک بیشتر می‌کند.
در همین راستا اداره کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف معرفی کالاهای فرهنگی، طی فراخوانی گسترده، اقدام به برگزاری نخستین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی- اسلامی با رویکرد کودک و خانواده اقدام کرده است.
این جشنواره برای نخستین بار با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران با الگوی ایرانی - اسلامی به مناسبت سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و با هدف اعتلای فرهنگ ایرانی – اسلامی برگزار می‌شود. فرصت را مغتنم شمرده و از همکاری این سازمان صمیمانه تشکر می‌کنیم.
این جشنواره در سه موضوع کتاب، اسباب‌بازی و نوشت‌افزار و در رشته‌های تصویرگری، صفحه‌آرایی و طراحی فراخوان داده است تا برگزیدگان خود را انتخاب و معرفی کند.
اهداف جشنواره:
نخستین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی با توجه به سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به موضوع خودکفایی در عرصه‌های مختلف به ویژه در حوزه فرهنگ بر مبنای 5 هدف اصلی فعالیت‌های خود را آغاز کرد که این اهداف شامل موارد زیر است:
-    توجه به ابتکارات و خلاقیت‌های مردم و نهادهای غیردولتی در رابطه با کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی – اسلامی
-    ایجاد دغدغه فرهنگی میان خانواده‌ها
-    افزایش مصرف آثار و تولیدات فرهنگی ایرانی – اسلامی
-    تقویت منابع تغذیه فرهنگ ایرانی – اسلامی
-    زمینه‌سازی برای نوآوری و تبادل اندیشه‌ها و آموخته‌های هنرمندان

کلیه حقوق این پورتال متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد
logo-samandehi
شعار سال 97