دورششمموضوعاتهدایای فرهنگی

o       هدایای فرهنگی

تفاوت هدایای فرهنگی با هدیه:

منظور از هدایای فرهنگی در اینجا کالایی قابل عرضه و دارای قیمت است که بخشی از فرهنگ، هنر، آداب و رسوم، آیین های یک مرز و بوم رو به شکل کالای قابل عرضه درآورده است. چیزی شبیه سوغات است که عمدتاً ریشه و توسعه آنها در ارتباط با فرهنگ محلی است. گرچه هدیه، پیشکش یا تحفه اس که بدون دریافت پولی به شخص دیگری تقدیم کنند و آن را به رایگان می‌بخشند و نشانه لطف‌ می باشد اما در اینجا استفاده از واژه هدیه، ارزشی است که در یک کالا گنجانده شده است و فراتر از کالا، معنا و ارزش به مخاطب پیشکش می شود. 

تفاوت هدایای فرهنگی با سوغات:

اگر سوغات را اینگونه تعریف کنیم: اشیاء مادی ای که یادآور آدم ها، مکان ها، مراسم، رویدادها یا تجربه های پراهمیت در زندگی افراد هستند، سوغاتی درباره مصنوعات هنری تجاری، و به طور مشخص آن دسته از مصنوعاتی به کار می رود که در طی یک سفر به دست می آیند و یادآور مکان های مورد بازدید یا تجربه های خاصی که در آن سفر اتفاق افتاده هستند. چگونگی به دست آوردن سوغاتی ها، به آنها اهمیتی استعاری یا کنایی‌ می بخشد. مفهوم سوغاتی، تجلی گر جستجوی گردشگران در پی «اصالت» (authentic) است. هدایای فرهنگی با انواع سوغاتی ها تفاوت دارد علاوه بر اینکه در جستجوی اصالت هستند شامل مصنوعات هنری هم هستند که قابلیت نمایش و یا استفاده در زندگی روزمره را داشته باشند. برای مثال، به جای لباسهای محلی مورد استفاده بومیان، شاید روتختی یا بالشی که طرح های محلی دارد. سه حوزه از این تولید قابل تشخیص است: اقلام صنعتی (مانند تی شرت، جاکلیدی، کیف، کارت پستال، ماکت جاذبه ها و از این قبیل محصولات ماشین ساخت و کم هزینه)، صنایع دستی (محصولات سفالی، قلابدوزی و کنده کاری که قیمت متوسطی دارند و شکل، طرح، و تزئیناتشان بر اساس استایل محلی است و یا صحنه ها، لباسها و یا مردم محلی را به تصویر می کشد) و آثار هنری‌ (آثار منحصر به فرد و نسبتاً گران نقاشان یا مجسمه سازان معروف بومی که از نقوش محلی بهره گفته اند).

تفاوت هدایای فرهنگی با هدایای تبلیغاتی:

هدیه تبلیغاتی کالاهایی هستند که عمدتاً بر روی آن‌ها نام تجاری، لوگو (آرم) یا شعار قرار می‌گیرد. هدایای تبلیغاتی به منظور استفاده در بازاریابی و ارتباط گرفتن با مشتریان استفاده می‌شوند. هدایای تبلیغاتی در نمایشگاه‌ها و کنفرانس اهدا می‌شوند تا نام یک شرکت یا سازمان، برند یا یک اتفاق خاص را در میان مخاطبان ترویج کنند. درواقع هدیه ایست که یک شخص یا یک بنگاه اقتصادی جهت معرفی مجموعه یا محصول یا برند خود یا ترویج و تبلیغ از محصولاتی استفاده می کند که نام و برند خود را روی آن حک نموده‌است و آن را به مخاطبین خود (بازار هدف از قبل تعیین شده) تقدیم کند. معمولا این هدایا رایگان هستند یا در ازای خدماتی که مشتریان برای شرکت انجام دهند مثل عضویت، خرید بیشتر و  اهدا می شود. اما هدایای فرهنگی دارای قیمت هستند و در بازار مصرف وجود دارند و خرید و فروش می شوند همانند هدایای تبلیغاتی دارای ارزش و محتوا و معنایی است اما این محتوا ترویج ارزش ها و فرهنگ و ایین های بومی است.

هدایای فرهنگی کالایی قابل عرضه و دارای قیمت، محتوا و معناست. این کالاها در بازار موجود هستند و خرید و فروش می شوند. کالاهای فرهنگی لزوما داری محتواست یعنی شامل مولفه هایی از فرهنگ، هنر، آداب و رسوم، باورها و آیین های ایرانی اسلامی است که ریشه و توسعه آنها در ارتباط با فرهنگ محلی و بومی است. این کالاها دارای اصالت هستند یعنی هریک از مولفه های فرهنگی ارائه شده در کالا باید به صحت و درستی ارائه شوند چرا که این کالاها مروج مولفه های فرهنگی هستند و رسالت آنها علاوه بر ترویج این مولفه ها، حفاظت از صحت و درستی آنها در ترویج است.